Co warto wiedzieć o dysleksji?
(w oparciu o publikacje prof. Marty Bogdanowicz)
- DYSLEKSJA to przede wszystkim trudności w czytaniu i pisaniu, ale NIE TYLKO.
- DYSLEKSJA to problemy pojawiające się NIE TYLKO na początku szkolnej edukacji.
- DYSLEKSJA to trudności występujące zazwyczaj u dzieci INTELIGENTNYCH I PRACOWITYCH oraz ZMOTYWOWANYCH.
- DYSLEKSJA nie przekreśla perspektywy dziecka na przyszłość.
- Podłożem DYSLEKSJI są najczęściej deficyty językowe.
- DYSLEKSJA ma RÓŻNE OBLICZA (lubią łączyć się w grupy, np. dysleksja i specyficzne zaburzenia językowe SLI, dysleksja z dysgrafią (trudności ruchowe utrudniające pisanie) i dyskalkulią (zaburzenia w uczeniu się matematyki) itp.
- Praca z dzieckiem dyslektycznym polega na usprawnianiu funkcji uczestniczących w czynności czytania i pisania: wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych, motorycznych. Dlatego istotne jest, by w zestawie ćwiczeń znalazły się różne ich typy, rozwijające wszystkie wymienione funkcje. Równocześnie z usprawnianiem funkcji poznawczych rozwijamy umiejętności czytania: technikę i rozumienie czytanej treści oraz pisania: poprawność ortograficzną i wygląd graficzny.