Czwartek, 09 kwietnia 2020 r.
rozmiar czcionki: A- A A+ | kontrast

Wskazówki dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu.

 

  • Wyrabianie prawidłowego oddychania przeponowego lub przeponowo-piersiowego. Uczestniczą w nim wszystkie części płuc, ale bez widocznego unoszenia ramion. Umożliwia ono dostanie się do płuc większej ilości powietrza, dzięki czemu lepsze jest zaopatrzenie organizmu w tlen, lepsze krążenie, a więc tym samym lepiej pracuje serce i mózg, mniej się męczymy. Oddychania brzuszno-przeponowego najłatwiej się nauczyć w pozycji leżącej. Ruch brzucha i klatki piersiowej można kontrolować ręką. Przepona przesuwając się przy wdechu do dołu wywiera nacisk na brzuch, który się uwypukla. Przy wydechu przepona wraca do swojego poprzedniego położenia, tzn. unosi się a brzuch opada.

    Czytaj więcej...


Zabawy usprawniające rozwój dłoni i motoryki malej

     U małych dzieci nieocenione są zabawy paluszkowe, są doskonałym sposobem rozbudzania świadomości ręki. To już w okresie niemowlęcym zaczynamy z dziećmi, poprzez takie zabawy, brać bardzo czynny udział w rozwoju motorycznym. Zabawy paluszkowe to forma ruchowych zabaw z najmłodszymi dziećmi. Do zabawy wykorzystuje się głównie dłonie – swoje i dziecka. Najważniejszy w tej aktywności jest dotyk. Bawiąc się w ten sposób, dotykamy rączek, twarzy, głowy dziecka. W parze z dotykiem idzie równocześnie dźwięk głosu, bo zabawom paluszkowym towarzyszy mówienie lub śpiewanie. Dla malucha to nie tylko atrakcyjna rozrywka, która go angażuje do udziału, ale również przyjemna bliskość.

Czytaj więcej...


Materiały do druku - wsparcie dla rodziców i logopedów ćwiczących z dziećmi poprawną wymowę głoski [l] w wyrazach (w poszczególnych pozycjach wyrazowych), parach wyrazów i zdaniach. 

Czytaj więcej...


Odruchy niemowlęce – co warto o nich wiedzieć?

Dziecko przychodzi na świat wyposażone w zachowania pozwalające automatycznie odpowiadać na to, co dzieje się wokół, na wrażenia zupełnie jeszcze dla niego obce. Stopniowo uczy się reagować na bodźce, początkowe automatyzmy  warunkują jednak przetrwanie i świadczą o rozwijającym się i dojrzewającym układzie nerwowym. Odruchy, z którymi dziecko przychodzi na świat, podzielić można na dwie grupy: te, które zanikają  w miarę właściwego rozwoju układu nerwowego oraz te, które pozostają obecne także w zachowaniach ludzi dorosłych.

Czytaj więcej...