Sobota, 17 kwietnia 2021 r.
rozmiar czcionki: A- A A+ | kontrast

forest 1245951 1920 wynik

Co warto wiedzieć o dysleksji?

(w oparciu o publikacje prof. Marty Bogdanowicz)

                                                            

  • DYSLEKSJA to przede wszystkim trudności w czytaniu i pisaniu, ale NIE TYLKO.
  • DYSLEKSJA to problemy pojawiające się NIE TYLKO na początku szkolnej edukacji.
  • DYSLEKSJA to trudności występujące zazwyczaj u dzieci INTELIGENTNYCH I PRACOWITYCH oraz ZMOTYWOWANYCH.
  • DYSLEKSJA nie przekreśla perspektywy dziecka na przyszłość.
  • Podłożem DYSLEKSJI są najczęściej deficyty językowe.
  • DYSLEKSJA ma RÓŻNE OBLICZA (lubią łączyć się w grupy, np. dysleksja i specyficzne zaburzenia językowe SLI, dysleksja z dysgrafią (trudności ruchowe utrudniające pisanie) i dyskalkulią (zaburzenia w uczeniu się matematyki) itp.
  • Praca z dzieckiem dyslektycznym polega na usprawnianiu funkcji uczestniczących w czynności czytania i pisania: wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych, motorycznych. Dlatego istotne jest, by w zestawie ćwiczeń znalazły się różne ich typy, rozwijające wszystkie wymienione funkcje. Równocześnie z usprawnianiem funkcji poznawczych rozwijamy umiejętności czytania: technikę i rozumienie czytanej treści oraz pisania: poprawność ortograficzną i wygląd graficzny.

Czytaj więcej...


forest 1245951 1920 wynik

Matematyka w środowisku rodzinnym

(poniższa treść do pobrania w formacie pdf)

 

Od dorosłych zależy, jak wprowadzimy dzieci w świat myślenia, rozumowania matematycznego. Czy będą się obawiać matematyki, czy też będzie dla nich przyjemną i fascynującą drogą do poszukiwań i odkrywania. Dzieci zaczynają mieć do czynienia z matematyką od początku postrzegania przedmiotów jako całości. Nigdy nie są za małe na spotkanie z matematyką, czują matematykę intuicyjnie, mają w sobie niezwykły, cenny, naturalny potencjał. W trakcie swojego rozwoju uczą się postrzegania stałości form, kształtów, rozmiarów i innych cech przedmiotu. Małe dziecko rozpoczyna badanie otaczającego je świata biorąc każdą rzecz do rączki i usiłując włożyć ją do buzi. W ten sposób zaczyna poznawać takie pojęcia jak: blisko, daleko, duży, mały, ciężki, lekki, kształt i wiele innych. Możemy pomóc dziecku w rozwoju pojęć matematycznych, badaniu i poznawaniu świata dostarczając mu różnych pomocniczych materiałów oraz sugerując mu jak je wykorzystywać. Ważne jest aby wykorzystać w tym ich naturalne zainteresowanie światem i gotowość do zabawy.

Czytaj więcej...


forest 1245951 1920 wynik

Tydzień walki z depresją

23 lutego br. - Międzynarodowy Dzień Walki z Depresją

21-28 lutego br. - Tydzień Walki z Depresją

O DEPRESJI pamiętajmy cały rok. Na depresję nie pomoże spacer, depresja nie przejdzie, gdy minie zima. To choroba, którą się leczy. Bądźmy czujni, szczególnie w dobie pandemii, szczególnie w stosunku do dzieci. Nie czekajmy, szukajmy pomocy.

przypomina: Magdalena Broniszewska (psycholog poradni)

Czytaj więcej...