Sobota, 12 października 2024 r.
rozmiar czcionki: A- A A+ | kontrast

siec

Wsparcie ucznia ze spektrum autyzmu w obszarze edukacyjno-zawodowym

Podjęcie decyzji o wyborze zawodu jest trudnym etapem w życiu każdego ucznia. Dla rozwoju kariery młodego człowieka istotne wydaje się spotkanie odpowiednich osób potrafiących wskazać mu jego możliwości, jak i różnorodne ograniczenia wpływające na rozwój edukacyjno-zawodowy. Wśród tych uczniów są również osoby ze spektrum autyzmu.

Jak wskazują statystyki, w 2012 r. było 8 tysięcy dzieci ze zdiagnozowanym spektrum autyzmu i Zespołem Aspergera, a do 2023 r. liczba ta wzrosła do ponad 80 tysięcy.

Na początku drogi edukacyjnej to rodzice decydują, czy ich dziecko uczy się w szkole ogólnodostępnej, czy w szkole specjalnej. Dzieci ze spektrum autyzmu mogą uczyć się  w przedszkolach i szkołach:

  • specjalnych (terapeutycznych),
  • integracyjnych,
  • masowych (ogólnodostępnych).

Czytaj więcej...


siec

 

Autyzm... i co dalej!!!

  • Jak poradzić sobie z taką informacją?
  • Gdzie szukać pomocy i jak w tym wszystkim nie zagubić siebie?

Krok po kroku, czyli od czego zacząć, odpowiadają nasze koleżanki pedagog: Wioletta Stojek, Małgorzata Starosta oraz Monika Łuczak.

Rodzicu! jeśli zauważasz u swojego dziecka niepokojące symptomy w zachowaniu, w jego codziennym funkcjonowaniu; obserwujesz, że rozwija się „inaczej” niż  inne dzieci
w jego wieku, m.in.: występują u niego trudności w nawiązywaniu kontaktu wzrokowego (kontakt jest ulotny, bądź go nie ma), nie reaguje na swoje imię, stroni od kontaktów
z rówieśnikami, lubi bawić się/spędzać czas samotnie, ma opóźniony rozwój mowy, mówi samo do siebie, aktywność koncentruje na własnych potrzebach, często kręci się w kółko, układa w sposób uporządkowany - w szeregu zabawki, funkcjonuje wg ściśle utartych ścieżek/schematów, usilnie trzyma się rytuałów, a każda nagła zmiana wywołuje u niego bunt, frustrację, trudność z kontrolą emocji, nie zwlekaj, rozwiej swoje wątpliwości i uzyskaj odpowiedź na nurtujące Cię pytanie – czy to autyzm?

 

Czytaj więcej...


siec

 

Samookaleczenia wśród dzieci i młodzieży.

 

W ostatnim czasie coraz więcej młodych ludzi zmaga się z problemem samookaleczania się. Jest to temat trudny zarówno dla rodziców jak i nauczycieli w placówkach oświatowych. Zdarza się, że postrzegane jest ono jako próba manipulowania innymi, chęć zwrócenia na siebie uwagi otoczenia lub wyraz bezmyślności. Niestety najczęściej taka ocena jest błędna. Autoagresja jest sygnałem, że w życiu dziecka dzieje się coś złego, coś z czym nie może ono sobie poradzić – jest więc symptomem głębszych trudności.

Występują różne formy samookaleczenia, mogą to być rany cięte, wbijania w ciało lub połykania ostrych przedmiotów, przypalanie się, polewanie ciała wrzątkiem, silne drapania lub gryzienia skóry, obijanie się o ściany, uderzanie głową o ścianę, uderzanie w głowę twardymi przedmiotami, wyrywanie włosów. Jednak najczęstszą formą jest nacinanie w obszarze ramion, przedramion lub nóg.

Czytaj więcej...


siec

 

Wczesne symptomy zaburzeń ze spektrum autyzmu u małego dziecka

 

Niepokojące objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) u dziecka pojawiają się przed
3 rokiem życia i są szczególnie widoczne w sferach: społecznej, komunikacji oraz
w specyficznych, ograniczonych i powtarzających się zachowaniach.Pierwsze sygnały ostrzegawcze o możliwym występowaniu u dziecka zaburzeń autystycznych mogą ujawnić się już przed 12 miesiącem życia.

Im wcześniej postawiona jest diagnoza w przypadku spektrum autyzmu, tym lepsza jest prognoza dla rozwoju dziecka. Rozpoznanie to jest pomocne w dobraniu działań stymulujących, które są konieczne w sytuacji każdej nieprawidłowości rozwojowej u dziecka.  Wcześnie rozpoczęta intensywna, wielokierunkowa terapia, dzięki tzw. plastyczności mózgu (zdolność do ulegania trwałym zmianom w procesie rozwoju, kompensacji oraz uczenia się poprzez tworzenie i obumieranie połączeń pomiędzy komórkami nerwowymi) stwarza warunki do znacznej poprawy funkcjonowania dziecka i zmniejszenia objawów zaburzeń autystycznych.

Czytaj więcej...


siec

 

ZABURZENIA TIKOWE W EDUKACJI

 

Zaburzenia tikowe często są postrzegane jako niewłaściwe i niepożądane zachowania dziecka/ucznia bądź doświadczane przez niego problemy natury emocjonalnej, psychiatrycznej czy behawioralnej. Konsekwencją takiego spojrzenia jest karanie dziecka/ucznia za niezależne od niego objawy zaburzenia, co z pewnością nie wpływa korzystnie na jego jakość życia, stosunek do własnej osoby czy kontakty społeczne. Zamiast wyciągać daleko idące konsekwencje warto uważniej przyjrzeć się dziecku/uczniowi i zastanowić się nad przyczyną obserwowanego zachowania.

 

Czytaj więcej...

Acheter glucophage Acheter Zyban Acheter Plavix 75 mg Comprar Plavix sin receta Comprar Metformina Comprar Zyban 150 mg sin receta Comprar Prozac https://www.gymproforme.ca/propca.html