Bajki logopedyczne, opowiadania, historyjki i zabawy słowno-ruchowe w procesie terapii logopedycznej
Jedną z najważniejszych umiejętności człowieka jest umiejętność porozumiewania się z otoczeniem, czyli odbieranie i pełne rozumienie komunikatów słownych, a także ich nadawanie.
Z przeprowadzonych przesiewowych badań mowy wynika, iż duża część dzieci ma problemy związane z wymową.
Prowadzona systematycznie terapia logopedyczna daje dzieciom możliwość prawidłowego posługiwania się mową. Dlatego powinno się możliwie jak najwcześniej rozpocząć świadome usprawnianie mowy oraz korygowanie wszelkich nieprawidłowości.
Cały proces rozwijania i doskonalenia komunikacji językowej dziecka przebiega w sposób ciągły i długofalowy. Dlatego też z myślą o dzieciach, które niechętnie wykonują żmudne ćwiczenia w tradycyjny sposób opracowałam i stosuję w terapii bajki logopedyczne, opowiadania fabularyzowane, historyjki oraz zabawy słowno – ruchowe.
Bajkowo-zabawowy charakter ćwiczeń pobudza ciekawość dziecka i stymuluje do aktywnego udziału w zajęciach. Podczas zabawy dzieci się rozluźniają, cieszą z tego, co robią i chętniej pracują. Poprzez zabawę i ruch odreagowują urazy związane z trudnościami np. z koniecznością wielokrotnego wykonywania ćwiczeń i kojarzą zajęcia raczej z przyjemnością, a nie tylko z nauką. W przystępnej formie doskonalą nabyte już umiejętności, a także zbierają nowe doświadczenia. Bajka logopedyczna, opowiadanie czy historyjka oprócz tego, że usprawnia narządy mowy dziecka, to również uwrażliwia na różnorodność świata dźwięków, mobilizuje do myślenia i poprawnej werbalizacji, przygotowuje do nauki czytania.
Poniżej zamieszczam kilka moich opracowań i zachęcam Rodziców do wykorzystywania ich podczas wspólnej pracy - zabawy z dzieckiem w domu.