Sobota, 02 lipca 2022 r.
rozmiar czcionki: A- A A+ | kontrast

forest 1245951 1920 wynik

Ćwiczenia i zabawy wspierające koncentrację uwagi

 

W ostatnich latach dużym problemem u dzieci są trudności z koncentracją uwagi na wykonywanych zadaniach. Dzieci mogą przy tym być energiczne lub zamyślone, nie reagują na kierowane do nich polecenia lub nie udzielają odpowiedzi na zadawane im pytania.
W związku z tym proponujemy ćwiczenia i zabawy wspierające koncentrację uwagi:

 

  1. Gry typu memory – polegają na łączeniu w pary i zapamiętaniu, gdzie ukryte są takie same obrazki.
  2. Układanie puzzli - zaczynając od prostych wzorów i z czasem zwiększając poziom trudności.
  3. Znajdź różnicę – zadaniem dziecka jest odnalezienie różnic dzielących dwa obrazki. Można też wyszukiwać różnice w ciągach liczb, liter lub słów.
  4. Podaj kolejność - układamy w rzędzie kilka przedmiotów, następnie zasłaniamy je, chowamy jeden i pytamy dziecko czego brakuje.
  5. Malowanie według instrukcji – dziecko otrzymuje kartkę i kredki, flamastry lub farby. Jego zadanie polega na rysowaniu obrazka według kolejnych instrukcji rodzica, np. na górze po lewej stronie narysuj koło, pomaluj koło na pomarańczowo; na dole kartki po lewej stronie narysuj drzewo; narysuj dwie chmurki u góry kartki; narysuj kwiatki i kotka na dole strony itp.
  6. Chodzenie do celu według instrukcji słownej - ustalamy jakiś punkt w pomieszczeniu, do którego ma dotrzeć dziecko. Dziecko nie wie jakie to miejsce. Podajemy krótkie polecenia dotyczące ilości kroków oraz kierunku przesuwania się , np. 2 kroki do przodu, 4 kroki w lewo, 4 kroki do tyłu itp. Kiedy dziecko dojdzie do celu może odnaleźć tam jakąś niespodziankę.
  7. Ułóż tak jak ja – prezentujemy dziecku narysowane lub ułożone wzory z zapałek, kolorowych patyczków. Zadanie polega na odtworzeniu prezentowanego układu ze wzoru lub z pamięci.
  8. Pytania do obrazka - pokazujemy dziecku ilustrację i prosimy, by przez 30 sekund uważnie jej się przyglądało. Następnie zabieramy rysunek i prosimy o odpowiedzenie na różne pytania dotyczące tego, co znajdowało się na obrazku.
  9. Labirynty– szukanie wyjścia w skomplikowanym układzie dróg.
  10. Słuchanie dźwięków z otoczenia - dziecko zamyka oczy, dajemy mu polecenie, aby skoncentrowało się na dochodzących dźwiękach z otoczenia. Dajemy mu czas na wsłuchanie się. Następnie pytamy, co słyszało, jaki dźwięk przypadł mu do gustu, co go drażniło. Jaki jest najbliższy dźwięk, który słyszy? Jaki jest najgłośniejszy? Jaki najcichszy? Jaki najdalszy?
  11. Rysowanie na plecach - dziecko siedzi na podłodze. Zamyka oczy. Druga osoba rysuje mu na plecach np. domek, słońce, kwiat itp. Następnie pytamy je, co zostało narysowane. Jeśli dziecko nie potrafi odpowiedzieć na pytanie – czynność powtarzamy. Starszym dzieciom można rysować różne litery, cyfry, krótkie wyrazy.
  12. Sudoku – łamigłówka logiczna polegająca na uzupełnianiu pustych pól obrazkami lub cyframi.

 

opracowała: Natalia Rybicka – psycholog