Zanim przedszkolak pójdzie do szkoły - 😊
DRODZY RODZICE ! Wasze dziecko niedługo zostanie uczniem! 😊
- pomóżcie mu w przygotowaniu się do tego ważnego momentu: 😊
bawcie się z nim, świadomie wspierajcie jego umiejętności w zakresie syntezy i analizy słuchowej i wzrokowej, niezbędne w czasie nauki pisania i czytania,
- szukajcie wspólnie wyrazów kończących się i zaczynających na daną literę, wyszukujcie szczegóły, którymi różnią się obrazki,
- kolorujcie razem z dzieckiem według kodu lub dorysowujcie w kratkach brakującą połowę rysunku, rozwiązujcie labirynty, układajcie puzzle,
- wspierajcie dziecko w zakresie rozumienia relacji przestrzennych typu: „nad”, „pod”, „przed”, „za” oraz odróżnianiu lewej i prawej strony,
- wspólnie układajcie historyjki obrazkowe oraz kompozycje z klocków, figur geometrycznych, patyczków, rysujcie z dzieckiem według instrukcji słownej,
- w czasie porządkowania pokoju poproście dziecko, by położył misia na górnej półce,
a kiedy będzie nakrywał do stołu, sprawdźcie, czy nóż i łyżka leżą po właściwej stronie, - dziecko bardzo chce nauczyć się pisać, a wy możecie mu pomóc w przygotowaniu się do nabycia tej umiejętności – zwracając uwagę na to, jak trzyma kredki i ołówek; powinien posługiwać się trzema palcami: kciukiem, środkowym i wskazującym,
- nie podawajcie gotowych rozwiązań; pytajcie, co moim zdaniem, powinienem zrobić
w danej sytuacji, - zadawajcie dziecku zagadki; mogą być przeczytane z książek lub wymyślone przez was; grajcie z nim w gry polegające na zapamiętywaniu układu przedmiotów i określeniu, co się zmieniło,
- nie zapominajcie o umiejętnościach komunikacyjnych, koniecznych do osiągnięcia sukcesu w szkole,
- rozmawiajcie z dzieckiem, codziennie, pytajcie o jego uczucia, zainteresowania, o to jak minął dzień w przedszkolu, zachęcając go do opowiadania, korygujcie jego błędy, codziennie mu czytajcie,
- pomóżcie mu dojrzale, adekwatnie do sytuacji reagować na sukcesy i porażki oraz zrozumieć w pewnym zakresie znaczenie obowiązku i odpowiedzialności za siebie,
- grajcie z dzieckiem w gry planszowe – ważne jest przestrzeganie zasad gry,
- nauczcie go technik „samouspokajania”, np. poprzez powtarzanie w przypadku porażki, typu: „najważniejsze, że się starasz, nic nie szkodzi, jeśli ci nie wychodzi, przecież się dopiero uczysz”, jeśli dziecko jest znudzone, rozdrażnione lub zmęczone, przerwijcie pracę; pochwalcie go za to co już udało mu się osiągnąć.
Zwróćcie uwagę czy: chętnie uczestniczy w zabawach i grach ruchowych, potrafi jeździć na rowerze, jest w stanie zachować określoną pozycję ciała przez jakiś czas (spokojnie stać, siedzieć), potrafi się samodzielnie ubrać, zjeść posiłek, korzystać z toalety, dobrze widzi, słyszy, prawidłowo wymawia wszystkie głoski.
Dzieci potrzebują wsparcia Rodziców 😊 POWODZENIA !
oprac. Monika Łuczak – pedagog PPPP w Ślesinie