Piątek, 22 stycznia 2021 r.
rozmiar czcionki: A- A A+ | kontrast

Zabawy i ćwiczenia stymulujące funkcje słuchowe dziecka z zaburzeniami słuchu.

  • podczas codziennych sytuacji nazywajmy czynności, zabawki, przedmioty, wszystko to, co zainteresuje malucha,
  • kształtowanie świadomości dźwięku – jest dźwięk/nie ma dźwięku; np. jest dźwięk – jest ruch, dotyk, drganie, wibracje; nie ma dźwięku – nie ma ruchu, dotyku, wibracji; reagowanie na głos, reagowanie na kroki, reagowanie na muzykę, świadomość muzyki, reagowanie na dźwięki mowy, reagowanie na dźwięk bębenka / trójkąta muzycznego, reagowanie na dźwięki w zamkniętych pojemnikach, reagowanie na dźwięki z otoczenia,

 

  • lokalizacja dźwięku: lokalizacja prawo-lewo, przód-tył, lokalizacja wielokierunkowa (nastawiamy budzik i go chowamy, prosimy dziecko, by go znalazło (słuchaj! – pokazujemy na ucho, gdzie to?), lokalizacja głosu, odgłosów zwierząt,
  • rozpoznawanie cech dźwięków: szybko-wolno, głośno-cicho, długo-krótko, wysoko-nisko
  • rozpoznawanie instrumentów muzycznych: bębenek, tamburyno, flet, dzwonki, talerze, trójkąt, grzechotki, pudełko akustyczne,
  • rozpoznawanie głosów zwierząt,
  • rozpoznawanie odgłosów naturalnych: najbliższe otoczenie dziecka, dom, plac zabaw, odgłosy ulicy, dźwięki charakterystyczne dla pór roku, odgłos wody z kranu, stukanie łyżeczką o szklankę, itp.,
  • rozpoznawanie głosów ludzi: głos kobiety, mężczyzny, dziecka, mowa i śpiew, śmiech i płacz,
  • kojarzenie dźwięków z przedmiotami i czynnościami: gotowe nagrania z dźwiękami oraz fotografie i ilustracje przedstawiające źródła dźwięków; które to zwierzę? który to pojazd? na czym gram? kto to mówi?,
  • rozumienie mowy: szukanie w zbiorze danego elementu,
  • rozpoznawanie odgłosów z otoczenia: co słyszysz?,
  • ćwiczenia oddechu: wydmuchiwanie w powietrze piórek, waty papierków, dmuchanie przez słomkę w wodzie, dmuchanie na kulki z waty, skrawki papieru, piłeczki, puch        z mlecza, wiatraczki, łódki na wodzie, wydmuchiwanie baniek mydlanych, nadmuchiwanie balonów, gumowych przedmiotów, gra na trąbce, piszczałce, dmuchanie na świecę, zabawy z wyobraźnią: dmuchanie na talerz gorącej zupy, chuchanie na zmarznięte dłonie, zdmuchiwanie pyłku z rąk, wąchanie kwiatków,
  • wyodrębnianie wyrazów w zdaniu: ilość wyrazów można zaznaczać ilością odkładanych przedmiotów, np. klocków,
  • liczenie sylab w wyrazach,
  • rozpoznawanie początkowej lub końcowej głoski w wyrazach,
  • wyodrębnianie wyrazu rozpoczynającego się na daną, umówioną głoskę z ciągu różnych wyrazów,
  • zabawa w szukanie rymów,
  • zabawa w wykonywanie krótkich poleceń,
  • rozpoznawanie piosenek i melodii, ruch z muzyką: reakcja na zmiany tempa, dynamiki, głośności, rozpoznawanie i odtwarzanie rytmu,
  • stymulowanie percepcji wzrokowej, zmysłu dotyku, smaku i węchu, procesów poznawczych (pamięć, uwaga, myślenie),
  • wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego.

Pracując z dzieckiem nad rozwijaniem funkcji słuchowych należy pamiętać o systematyczności i powtarzalności zabaw i ćwiczeń. Ważnym jest, aby zadbać o komfort sensoryczny dziecka: wyeliminować z otoczenia bodźce wzrokowe i inne, mogące rozpraszać koncentrację dziecka. Zaleca się, aby bodźce słuchowe nadawać poniżej głowy dziecka, najpierw do lewego, potem do prawego ucha, jednakowo stymulując ucho prawe i ucho lewe. Początkowo podajemy dźwięki kontrastowe, bardzo różniące się od siebie. Warto zwrócić uwagę, by przy zakupie zabawek czy książeczek wydawane przez nie dźwięki były jak najbardziej zbliżone do naturalnych.

 

Opracowała:

psycholog – Anna Dubowicz-Zakrzewska